A2B näyttää tietä biokaasuautoillaan (21.4. Kauppalehden artikkeli) - A2B | Greener Delivery | Kuljetuspalvelu
4651
post-template-default,single,single-post,postid-4651,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

A2B näyttää tietä biokaasuautoillaan (21.4. Kauppalehden artikkeli)

A2B näyttää tietä biokaasuautoillaan (21.4. Kauppalehden artikkeli)

Yrittäjä vaihtoi kaurapuuron biokaasuun. Entisen fillarilähetin kuljetusyrityksessä on jo 30 biokaasu- ja sähköautoa.

 

Harva kuljetusyritys voi rehvastella täysin kotimaisella polttoaineella. Vantaalainen A2B voi. Se kuljettaa tavaraa jätteistä tehdyllä biokaasulla.

”Yhtään dieseliä ei ole kokoonpanossa mukana”, toimitusjohtaja Tero Kakko kehuu.

Kakon kuljetusyhtiö on muutamassa vuodessa kasvanut pienestä keskisarjalaiseksi. Laivueessa on 28 paketti- ja kuorma-autoa, joiden ainoa voimanlähde on kaasu. On Mercedes Benz Sprintereitä, Iveco Dailyjä ja Volkswagen Caddyjä. Lisänä laivueessa on kaksi pikkuruista Valmet Automotivenvalmistamaa Think-sähköautoa. Nekin ladataan ekologisuuden nimeen tuulisähköllä.

Tiettävästi ainoa suomalainen tavarankuljettaja, jolla on enemmän kaasuautoja, on Posti. Sillä on noin 50 kaasulla toimivaa jakeluautoa. Kakon mukaan kaasuautot maksavat jonkin verran enemmän kuin vastaavat dieselmallit, mutta eivät merkittävästi.

”Muutama tuhat euroa enemmän per auto.”

Kuljetusala on kilpailtua ja katteet ovat pieniä. Ekologisuus ei ole toistaiseksi ollut mikään kultakaivos A2B:lle, mutta Kakon mukaan se on hyvä kilpailuetu. Moni asiakas on hänen mukaansa valinnut yrityksen juuri kuljetuksen ekologisuuden takia.

 ”Tulos jää vielä aavistuksen tappiolle. Tänä vuonna on tarkoitus yltää yli kahden miljoonan euron liikevaihdon”, Kakko uskoo.

Viime vuonna yhtiön liikevaihto oli 1,7 miljoonaa euroa. Nettotappio oli 18 000 euroa. A2B on pukenut päälleen vaihtoehtoisen tiennäyttäjän roolin. Dieselmoottoreiden päästämät pienhiukkaset ja typen oksidit on todettu ihmisille vaarallisiksi. Eri puolilla Eurooppaa – muun muassa Pariisissa, Lontoossa ja Oslossa – on mietitty dieselautoliikenteen rajoittamista kaupunkien keskustassa.

”Kaasunpoltosta ei aiheudu pienhiukkasia. Samoin typen oksidit jäävät käytännössä olemattomiin”, Gasumin myyntipäällikkö Petri Michelsson kehuu.

Gasum lähti A2B:n yhteistyökumppaniksi siinä vaiheessa, kun kuljetusyhtiöllä oli kymmenkunta autoa.

 

”Koska autot näyttävät samanlaisilta kuin mitkä tahansa muut autot, ajattelimme, että tehdään näkyvä teippaus autojen perään ja kerrotaan tästä yrityksen valinnasta,” Michelsson kertoo.

”He on saanut näkyvyyttä liikenteessä ja meillekin on tullut kyselyjä muilta kuljetusfirmoista, että mistä tuollaisia autoja saa tilattua. Tosi usein yritykset eivät edes tiedä tästä vaihtoehdosta.”

Puolet A2B:n kuljettamasta tavarasta on elintarvikkeita. Suuria asiakkaita ovat muun muassa Kesko ja Gigantti.

A2B:n toiminta on keskittynyt pääkaupunkiseudulle ja lähikuntiin, mutta joka päivä ajetaan myös Tampereelle ja Turkuun.

 

”Tänään olimme peräti kaksi kertaa Tampereella”, Kakko kertoo Helsingin Metsälässä, josta käsin yritys toimii.

Kaasutankkausasemien tiheys riittää hyvin kuljetusfirmalle pääkaupunkiseudulla ja ympäryskunnissa. Kaupunkienväliset matkat vaativat hieman suunnittelua.

”Turku-kuljetuksissa pysähdytään mennen tullen Lohjalla biokaasuasemalla.”

Valinnanvara taukopaikoissa kasvaa pian, kun Gasum avaa tankkausaseman Turkuun. Tampereen seudulla pari asemaa jo on.

Toinen kotimainen polttoaine – suomalainen kaurapuuro – on Kakolle tuttua jo 1990-luvulta, jolloin hän perusti Fillarilähetit-yrityksen. Hän myi sen 2000-luvun alussa Norjan postin tytäryhtiölle. Sen jälkeen hän kokeili muutaman vuoden ajan viinien maahantuontia, kunnes ajatus ekologisesta kuljetusfirmasta heräsi.

”Päätettiin, että otetaan ekologisuus teemaksi ja kehitellään sitä puolta, että miten autoilla tässä muuttuvassa maailmassa voi toimia”, Kakko sanoo.

 

www.kauppalehti.fi/uutiset/kuljetusyhtio-a2b-nayttaa-tietabiokaasuautoillaan/